@article{oai:tbgu.repo.nii.ac.jp:00000477, author = {渥美, 恵美 and 大渕, 憲一 and 稲垣, 成昭 and 勅使河原, 麻衣}, issue = {1}, journal = {リハビリテーション科学 : 東北文化学園大学医療福祉学部リハビリテーション学科紀要, Rehabilitation science : memoirs of the Tohoku Bunka Gakuen University Faculty of Medical Science & Welfare, Department of rehabilitation}, month = {Mar}, note = {本報では,4課題:(1)臨床実習に必要な社会的交流技能の明確化,(2)これを養成する教育プログラムの開発,(3)その効果検討,(4)関連する学生側の適性把握,のうちの第1課題に取り組んだもので,Ernestたちの理論に基づき,社会的交流技能を一般的と専門的の2領域に分け,知識や技術を問う項目を加えて社会的交流技能自己評価尺度(SA尺度)試案を作成した.同意の得られたOT学生174名に対し複数回調査を実施し,データを重積して因子分析したところ6因子が抽出された.それら順には「専門的知識・技能」「積極的関与」「整容」「責任のある行動」「関係促進的会話」「指導者への信頼」と解釈した.因子2は専門的交流技能を,因子3〜6は一般的交流技能を反映するものであり,全体的としては我々が仮定した3領域の技能が確認された., Among four research goals (the analysis of social skills necessary for clinical fieldwork, the development of educational program of them, the examination of its effects, and the assessment of students' aptitudes), we dealt with the first one in the present study. Based on Earnest et al's theory, we categorized social skills into general and professional and developed a test version of Social Interaction Skill Self-Assessment Scale (SA Scale). We repeatedly administered it to students who voluntarily agreed to participate and a factor analysis on the accumulated data yielded 6 dimensions. We interpreted them as clinical knowledge and skills, active involvement, appearance, responsibility, smooth conversation, and trust in supervisor. The second dimension reflects professional social skills and the third through sixth ones general social skills, indicating that the analysis verified our assumption.}, pages = {3--11}, title = {作業療法臨床実習のための社会的交流技能事前教育プログラムに関する研究 : 学生の持つ交流技能の分析}, volume = {3}, year = {2007}, yomi = {アツミ, エミ and オブチ, ケンイチ and イナガキ, シゲアキ and テシガワラ, マイ} }