ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要
  2. 保健福祉学研究
  3. 第04号

ストレス反応と学習・記憶 : 末梢のアドレナリンが中枢に及ぼす影響を中心に

https://tbgu.repo.nii.ac.jp/records/361
https://tbgu.repo.nii.ac.jp/records/361
2cd95baf-dbff-4f38-90dc-2ae516be0d1e
名前 / ファイル ライセンス アクション
保健福祉学研究 保健福祉学研究 第04号 05 (3.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-02-13
タイトル
タイトル ストレス反応と学習・記憶 : 末梢のアドレナリンが中枢に及ぼす影響を中心に
タイトル
タイトル Stress Responses as modulators of the psychological functions related to learning and memory : How does peripherally released epinephrine enhance memory?
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 佐藤, 俊彦

× 佐藤, 俊彦

佐藤, 俊彦

ja-Kana サトウ, トシヒコ

Search repository
SATO, Toshihiko

× SATO, Toshihiko

en SATO, Toshihiko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 ストレス社会とも呼ばれる現代社会において、ストレスにいかに対処していくかということが重要な課題である。ストレス場面においては、われわれの学習や記憶の機能にも影響が及ぶ。このようなときに記憶の働きが高まることは、つねに良い結果をもたらすとは限らず、PTSDのような臨床的な障害につながる場合もありうる。本論では最初に、歴史的に異なる学問領域で研究されてきたストレスと情動という2つの用語の関係を整理した上で、ストレスや情動にともない、記憶のはたらきが高まる場合があることを指摘した。そして、こうした場面で記憶が増強されるメカニズムには、末梢身体に生じた強い興奮性の反応が関わっているらしい。末梢の興奮が中枢機能に影響を及ぼす上で、媒介的役割を果たすと考えられてきたのが、末梢を循環するアドレナリンであり、迷走神経などの求心性繊維である。アドレナリンが迷走神経繊維の受容体に直接作用するという従来の説に加えて、本論では、アドレナリンによる心臓血管系機能の活性化が、圧受容器から発した求心性の神経線維を経由して、脳へとフィードバックされる可能性を指摘した。これら2つの機能系が同時並行的に機能することで、中枢へのフィードバック効果をより強く持続的なものにしているかもしれない。そのフィードバックの結果として、情動興奮が高まるだけでなく、学習や記憶といった側面にまで影響が及ぶことがあるらしい。つまり、ストレスや情動にともなって生じた末梢身体反応が、中枢の情動機能に加えて、学習や記憶の機能を高める作用を及ぼす可能性があると推定できた。
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 Generally, our bodies show a variety of changes in autonomic functions when confronted with stressful stimuli. In addition, it is well known that memory functions can be enhanced in emotionally arousing situations. In this paper, the definition of "stress" and the relationship between stress and "emotion" are discussed by focusing on each of the following four aspects of stress: (1) stress as a stimulus-stressor, (2) stress as a response-strain, (3) stress as a process that includes cognitive appraisal and coping, and (4) stress as having motivational properties for coping. Next, the author points out that there are some types of stress-related phenomena that enhance human memory, such as "flashbulb memory" and posttraumatic stress disorder (PTSD). These phenomena might be related to some of the bodily reactions that occur as responses to acute stressful events. Thus far, it has been observed that some of these bodily responses to emotionally arousing stimuli, namely, peripherally released epinephrine, could influence both learning and memory functions. However, epinephrine released peripherally cannot fully pass the blood-brain barrier (BBB) to act directly on the memory system in the brain. Therefore, it is necessary to seek alternative candidates for mechanisms that mediate the enhancing effects that some bodily responses occurring in stressful conditions have on memory functions. In this paper, two possibilities are discussed. First, as other authors have pointed out, the β-adrenergic system might play a major role in the afferent feedback from peripheral bodily functions to the brain. Peripherally released epinephrine could stimulate the vagal afferent nerves by binding the β-adrenergic receptors located on these nerves, and these nerves in turn could affect brain activity. Second, as the author has recently postulated, peripherally released epinephrine could activate the cardiovascular functions and, then, the baroreceptors located in the arteries, which are sensitive to the changes in the blood pressure level, could be stimulated. As a result, such receptors affect the brain activity via afferent nerves originating from these receptors. These two mechanisms might operate simultaneously and coordinate to intensify and prolong the and utility of the application of these findings to clinical treatments and education are also discussed.
書誌情報 保健福祉学研究
en : Journal of health and social services

巻 4, p. 39-69, 発行日 2006-03-31
出版者
出版者 東北文化学園大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13484567
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11886305
論文ID(NAID)
識別子タイプ NAID
関連識別子 120005533917
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-21 07:35:28.783862
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3