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急性期失語症の呼称訓練 : 意味素性や音韻部門の情報を活用した訓練による新しい試み
https://tbgu.repo.nii.ac.jp/records/1031
https://tbgu.repo.nii.ac.jp/records/103196ed8540-b07e-4fbd-b24d-09f87261acf8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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第18巻第1号 05 (1.0 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2022-04-27 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 急性期失語症の呼称訓練 : 意味素性や音韻部門の情報を活用した訓練による新しい試み | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A treatment of picture naming for acute aphasia : A new attempt by treatment utilizing semantic feature and phonological component information. | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
石井, 由起
× 石井, 由起× 春原, 則子 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 国内外問わず,急性期における失語症の呼称訓練について,具体的な報告は乏しい.慢性期の失語症に有用と言われている意味訓練であるSemantic Feature Analysis(SFA)や 音韻訓練であるPhonological Component Analysis(PCA)では,複数の意味素性や音韻部門の情報を自発的な想起がまずは求められ,急性期の患者には負担感が大きい.今回,両訓練を選択課題方式で行った急性期の呼称訓練の有用性について検討した.参加者は脳卒中後に失語症を呈した 5 名だった.条件交代デザインにて同一参加者に 意味訓練と音韻訓練を急性期~亜急性期に行った.その結果,意味訓練では参加者5名中2 名,音韻訓練では参加者 5 名中 4 名の訓練語の呼称正答率がベースライン期に比べ有意な改善を認めた.これらの訓練方法は急性期の失語症の呼称訓練に有用と示唆された. | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Thus far, there have been very few detailed reports on therapies for naming deficits in acute aphasia around the world. Semantic feature analysis (SFA) and phonological component analysis (PCA) are said to be useful treatments for chronic aphasia, but patients must first spontaneously generate the multiple semantic features or phonological components. This can be a heavy burden for patients in the acute state. Therefore, we changed this generating task to a choice task. We subsequently examined the usefulness of therapy for naming deficits using the choice-semantic feature task (S-therapy) and choice-phonological component task (P-therapy) in the acute state. The participants were five peoples with aphasia caused by stroke. We performed two therapies on the same participant in the acute state using alternating treatments designs. As a result, in S-therapy, 2 out of 5 participants had a significantly improved correct answer rate compared to the baseline period. In P-therapy, 4 out of 5 participants improved. These results suggest that this training is useful for naming therapy for aphasia in the acute state. We conclude that both therapies can improve speech production without interfering with spontaneous recovery, and thus could play a part in the early rehabilitation of aphasia. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
東北文化学園大学医療福祉学部リハビリテーション学科紀要 : リハビリテーション科学 en : Rehabilitation science : memoirs of the Tohoku Bunka Gakuen University Faculty of Medical Science & Welfare, Department of Rehabilitation 巻 18, 号 1, p. 17-26, 発行日 2022-03-31 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 東北文化学園大学医療福祉学部リハビリテーション学科 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13497197 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12032779 |