WEKO3
インデックスリンク
アイテム
看護学生の成人看護学におけるフィジカルアセスメント演習の学びの実態(第1報)
https://tbgu.repo.nii.ac.jp/records/835
https://tbgu.repo.nii.ac.jp/records/8359f59bec6-f69c-44c0-bb73-bd26916b2eee
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
第6巻第1号 07 (1.5 MB)
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-03-28 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 看護学生の成人看護学におけるフィジカルアセスメント演習の学びの実態(第1報) | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | "The nature of Learning of nursing students through the “Physical assessment technique exercise” in adult nursing (first report) " | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
村上, 大介
× 村上, 大介× 松田, 絵美× 青木, 玲子× 伊藤, てる子× 庄子, 弘子× 菅原, 美知子 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では、看護学生がフィジカルアセスメント演習を通してどのような学びを獲得しているのかを明らかにすることを目的とした。A大学看護学科において、成人看護学で行うフィジカルアセスメント演習に参加する看護学科2年次学生88名を対象とし質問紙調査を実施した。88名中17名(19.1%)から回答が得られた。多くの学生が学びになった、役立つと回答しており、自由記述の結果からは呼吸音の聴診に対する記述が多くみられた。演習は技術、学習意欲の向上に効果があったと考えられる。一方で、学生の目的意識や準備状況にはばらつきが見られ、学びや難易度の捉え方に影響している可能性が示唆された。学生が看護技術の実際を具体的にイメージし学習意欲を高めることで、準備状況を改善し学びを深めることができる可能性が示唆された。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In this study, we aimed to clarify the nature of Learning of nursing students through the “Physical assessment technique exercise”. We conducted a questionnaire survey on 88 Grade 2 nursing students participating in the exercises. Responses were received from 17 out of the 88 subjects (19.1%). Many students responded that the exercises helped them to learn effectively. It is thought that the exercise was effective in improving technique and learning motivation. But the purpose consciousness of the students was various. Students with clear sense of purpose tended to feel a low degree of difficulty. Further, the students answered that learned so much. Therefore, it was suggested that students' sense of purpose may have influence on difficulty and learning. It was suggested that there is a possibility students could improve the preparation situation and deepen their learning by concretely imagining the actual nursing skills and raising motivation for learning. |
|||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
東北文化学園大学看護学科紀要 en : Archives of Tohoku Bunka Gakuen University Nursing 巻 6, 号 1, p. 51-58, 発行日 2017-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東北文化学園大学医療福祉学部看護学科 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2186-6546 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1294435X | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
識別子タイプ | NAID | |||||
関連識別子 | 120005994889 |